60
REGISTRES DU BUREAU
[i568]
la chasse de lad. dame, qui fut portée jusques devant l'eglise de la Saincte Chappelle, où estoit le Roy, acompaigné de la Royne, sa mere, messieurs ses enf­fans, Princes du sang et Cardinaulx. Et estans passez oultre par la Salle des Merciers W, descendirent par les grans degrez du Pallais. Et furent portez les corps sainctz par evesques, la chasse sainct Loys par che­valliers de l'ordre, et plusieurs autres relicques de la Saincte Chappelle par evesques. Tous les relicques passées, estoit porté ung poille par messieurs les quatre freres de Montmorency <2', soubz lequel estoit portée la saincte hostie par monsr le Cardinal de Lau-raine. Et après, suivoit mons1 de Longueville, por­tant la main de justice, mons1, d'Allenson, portant
le septre, et puis Monsieur, aussy frere du Roy, portant la couronne royalle. Et suivoit le Roy, la Royne mere du Roy et madame Marguerite, sa seur, et plusieurs grans seigneurs ; Messieurs de la court de Parlement, ayans leurs robbes rouges, du costé dextre; Messieurs des Comptes, du costé senestre; et après, les Presidens et aucuns Conseillers, Messieurs de la Ville, estans entre la Court et les Comptes. Du Pallais fut passé par le Pont au Change et par le Pont Nostre Dame, lesquelz pontz estoient ornez de tapisseries et couvers de thuilles. Et estant en l'e­glise de Nostre Dame de Paris, y fut celebré une messe de Sainct Sacrement fort solempnelle, qui fut célébrée par led. sr Cardinal de Lauraine(3).
MOIS D'OCTOBRE M. Ve LXVIII.
CIV. ---- A CAUSE DES 300,000 LIVRES ACCORDEES AU RûY
2 octobre 1568.
(Fol. 118 r°.)
"Faict au Bureau de lad. Ville, le deuxiesme jour d'Octobre mil vc soixante huict. -
Pareilz mandemens ont esté envoiez aux autres Quarteniers de lad. Ville.
9 octobre 1568. "De par le Roy.
"Très chers et bien amez, nous avons bien veu les roolles qui avoient esté faictz par les Quarteniers et dixiniers de ceste Ville, pour la levée des m" mil livres qui nous ont esté gratuitement accordez par noz bons et loyaulx subjeetz, les manans et habitans
" Me Hervé Bergeon, commis Quartenier de lad. Ville, envoiezpresentement les billetz aux bourgeois de vostre quartier, taxez pour les 111e mil livres ac­cordez au Roy W, à ce qu'ilz ayent à payer les sommes à quoy ilz ont esté cottizées, chascun pour son regard, dedans dimanche prochain, pour toutes prefixions et delaiz, sur peine à ceulx qui fauldront d'estre taxez ung tiers daventage, et d'establir gar­nisons en leurs maisons jusques à plain payement, comme plus amplement il a esté ordonné au Con­seil privé dud. seigneur. Si n'y faictes faulte.
-1' L'une des galeries du Palais.
(2) i° François, Cls ainé d'Anne de Montmorency, connu sous Ie nom de maréchal de Damville, mort Ie 6 mai 1579; a° Henri, duc de Montmorency après son frère, créé connétable de France par Henri IV, mort en i6i4; 3° Charles, que le roi Louis XIII Ct duc de Damville, pair et amiral de France en 1610, mort en 1612 ; 4° Guillaume de Montmorency, seigneur de Thoré et de Dangu, colonel général de la cavalerie légère de Piémont, mort vers i5g3. Un autre Cls du Connétable, le quatrième dans l'ordre de pri­mogéniture, Gabriel, baron de Montberon, capitaine des châteaux dc la Bastille et du bois de Vincennes, avait été tué à la bataille de Dreux, en 1562.
<-> Au dire de Pierre Brulart, dont nous analysons la relation, celte procession fut o la plus célèbre et solennelle dont il y eust mes-moire en la ville de Paris.» Charles IX y assista à cheval, parce qu'il "n'estoit assez fort pour y aller à pied.» Devant lui marchaient ses deux frères, l'un portant la couronne royale, l'autre, 1e sceptre de justice. La Reine-Mère, plusieurs princes du sang et grands seigneurs, les cardinaux de Bourbon, de Lorraine et de Guise faisaient partie du cortège. On y remarquait aussi Ies membres du Parlement en robes rouges. Le cardinal de Lorraine en habits pontificaux, pieds nus, portait le Saint Sacrement. Derrière lui mar­chaient les religieux de Saint-Denis, aussi nu-pieds, avec la châsse el les reliques de leur saint patron, puis les châsses de sainte Geneviève et de saint. Marceau, portées à la manière accoutumée. Partie de la Sainte-Chapelle, la procession se rendit à l'église calhédralepar le Pont au Change, le Pont Notre-Dame et la rue Neuve. (Journal cité, p. 196.) Le greffier du Parlementa consigné dans les Registres de cette Cour une description extrêmement circonstanciée de cette imposante cérémonie. (Archive» nat., Reg. du Conseil, X" 1624, fol. 171.) Une troisième relation, presque aussi développée, se trouve dans le Registre capitulaire (LL 258, p. 863).
(4> Voir ci-dessus le paragraphe XCVII et la note 3, page 56, et plus bas l'ordonnance du 6 décembre 1568.